Jentetur til Warszawa 2013

Årets jentetur hadde jeg ingen innflytelse over. Min oppgave var å være ansvarsløs medpassasjer, og ettersom konseptet er blåtur, var det ikke annet å gjøre enn å motta små drypp av pakketips i dagene før. Superundertøy og bikini, varme sko og lue. Bekledningen ville passet for alle europeiske land. Teoriene var mange blant oss tre som ikke hadde en fjerneste idé om hvor turen gikk. Jeg vaklet mellom Amsterdam og København, med spredte mistanker om Dublin, Svalbard og Barcelona alt etter hvilke ansiktsuttrykk og svar vi kunne tolke ut av reiseoperatørenes taushet. 

Da vi ankom Værnes torsdag kveld, var det obligatorisk middag og quiz på hotellet for å klare å veve sammen spredt informasjon til et helt bybilde. Jeg skjønte ganske fort at jeg hadde vært på bærtur i mine antagelser, for jeg kunne ikke gjenkjenne noen historiske fakta. Geografikunnskapene mine var heller ikke gode nok til å gjenkjenne navnet Wisla, men jeg skjønte da at det bar østover. Da Warszawa ble avslørt som destinasjon, var det  en gigantisk overraskelse. Det eneste jeg visste om byen var at det er hovedstaden i Polen. Punktum finale. Her stilte jeg med blanke ark og åpne kort. Det eneste som var bombesikkert, var at gjengen jeg skulle tilbringe de neste dagene sammen med var super!

Royal Residence Suites, Warszawa

Kort fortalt var byen en eneste stor positiv overraskelse. Leiligheta vi fikk midt i byen etterkom alle våre behov. Vi hadde alt vi trengte like utenfor døra og nok av plass til å slappe av på inne om kveldene. Butikkene var moderne og det var mange av dem. Vi kunne kjøpe vesker, sko og klær til ekstremt akseptable priser, og i motsetning til Roma, som var beregnet på sylslanke italienere, kunne også jeg finne klær i Polen. Kafeer og restauranter fantes i annet hvert bygg, og standarden var meget bra både når det gjaldt interiør, sanitæranlegg og bevertning. Det var ikke mange ting vi følte vi måtte se og oppleve, og dermed var dagene behagelige og avslappende. 
Vi fikk med oss Hard Rock Café, Arkadia (Øst-Europas største kjøpesenter) og gamlebyen som ligger på UNESCOS verdensarvliste. Vi var oppmerksomme på at vi var i byen til Frédéric Chopin, men stresset ikke mer med det. Vi prøvde å få billetter til Warszawafilharmonien, men det viste seg å være vanskerligere en først antatt, så vi havnet på bar isteden.

Deilig frokost

Prisnivået... å komme til Polen med februarpengbok var en drøm. Fem stykker kunne spise middag inkludert drikke for totalt 350kr. En øl kostet 10kr, og her snakker vi ikke damepils! En 4cl vodkashot kostet 3kr og det dyreste vi drakk på hele turen var nypresset appelsinjuice og kaffe. Disse kostet nær det samme som i Norge, men ettersom vi var på ferie, unte vi oss opptil flere glass juice og mange kopper kaffe til frokost.
Bursdagsfeiring for Vigdis

Tradisjon tro feiret vi også i år en bursdag mens vi var på tur. Denne var gangen var det Vigdis som hadde dag. Tradisjon tro hadde vi planlagt å komme oss på spa uten at det ble noe av. Vi var nærmere da vi var i Roma enn vi var her. I år ble det bare med tanken, i fjor bestilte vi, feiga ut på grunn av lugubre fasiliteter og satt igjen med morsomme minner og en ufin mail i etterkant hvor vertskapet var "very disappointed angry in us". Tradisjon tro ble det nye vesker på damene, i tillegg til ekte skinnhansker i ulike farger til bare 50 kroner paret. Det er deilig å være norsk i utlandet!

Da tre av oss hadde investert i nye kofferter (ekstremt billig i Polen!), presset inn saker og ting så vektgrensen til SAS var mer eller mindre overskredet, kunne vi ta taxi til Frédéric Chopin Airport klokka 04.30 tirsdag morgen. Fire hele dager i Polens hovedstad, fire hele dager med latter, kos og glede. Fire hele dager med en sammensatt og utrolig morsom reisegjeng. 
Nå er det bare å glede seg til neste tur... Det er utrolig godt å ha slike ting å se fram til. 
Uansett hvor i verden den går, er jeg bombesikker på at den kommer til å bli bra. 

Warszawa i kveldslys

Kaféfrokost
Sommerens hotteste mote
Øst-Europas største kjøpesenter


Hard Rock Café Warsaw
Gamlebyen

Kommentarer

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Veldig bra skrever. Du har rett, Polen er et fantastisk land. Jeg er sikker på at jeg kommer til å dra dit igjen. Det finnes mange ting man kan se om dagen, og når kvelden kommer, er det vanskelig å velge en bestemt klubb. Hvor har du vært om natten? Hvilke klubber og bar? Jeg så mange kommentarer om denne New Orleans klubben. Hva er det? Har du vært der?
    http://neworleans.pl/en/?nkpage=1

    SvarSlett
  4. Jeg er enig med Michael. Jeg har vært i Warszawa, og det er et nydelig sted. Jeg spiste velsmakende biff der. Personlig, det jeg lilte best i Warszawa var nattlivet, da spesielt besøket til den anbefalte New Orleans klubben. De har alt en mann noensinne kunne trengt.
    http://neworleans.pl/en/?nkpage=1

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg